2018. április 13., péntek

Bárki lehet Berki!

A Berki Krisztián körüli mítosz leginkább abból fakad, hogy azt gondoljuk, akárki nem élhet olyan életet, mint amilyet ő, hogy az általa élt lifestyle elérhetetlen számunkra. Hogy mi akadálya ennek? Pénz, mentális egészség, kapcsolatok hiánya? Részben mindhárom. Viszont, azon kevesebben gondolkodunk el, hogy valóban szeretnénk-e ezt, valóban megérné-e ez, vagy csak az első, hirtelen jött kósza gondolatunk az, hogy ha megnyomhatnánk egy gombot, hogy cseréljünk Berkivel, bizony megnyomnánk.

(Forrás: Blikk)

Berki Krisztiánnak, a 34. legkártékonyabb magyar influencernek stabil, 292 ezer fős kedvelőtábora van a Facebook-oldalán. Mielőtt bármibe is belemélyednénk, felteszem azokat a kérdéseket, amit minden jelenség, minden trend elemzése, magyarázata előtt fel szoktam tenni: kinek szól? Ki a célközönség? Kit akar megszólítani, elérni?

Berki oldalán járva a következő következtetéseket vontam le: a megosztók, hozzászólók, kedvelők között rengeteg a fiatal lány, alig van fiú, férfi, alig vannak 25 felettiek, őket látszólag nem érdekli, amit csinál. Azt mi is észrevehetjük a környezetünkben, hogy közel sem minden fiatal lány van oda ezért az emberért, ezért próbáltam tovább szűkíteni a kört, és felfigyeltem arra, hogy túlsúlyban vannak köztük a budapestiek és az egyetemisták. Ez azért is érdekes, mert én is Pestre jártam egyetemre, mégsem kedveli egyetlen volt csoporttársam sem Berki oldalát, ezért a környezetem és egy nagyon kedves lánybarátom segítségével megalkottam a tökéletes Berki-lájkolót.
  • 20-24 éves lány, egyetemista, Budapestre jár egy nívótlanabb egyetemre
  • Intelligensnek tartja saját magát önmagában azért, mert felvették valahova, de fogalma sincs, hogyan fogja elvégezni, és mi lesz vele utána
  • Az Instagramon, és mások előtt azt a képet alakítja ki magáról, mint akinek mindene megvan, miközben a barátja, vagy a szülei tartják el, és az ő pénzüket költi márkás ruhákra, kiegészítőkre (Levi's, Calvin Klein, Michael Kors stb.)
  • Az Instagramon közvetített utazásokat, programokat szintén ők fizetik neki, mivel önállóan nincs pénze
  • Rengeteget vásárol, elsősorban szépségápolási termékeket, kiegészítőket, fogékony a reklámokra
  • Gondolkodás nélkül fogyaszt bármilyen hírt, különösen sztárokról, eközben gyakorlatilag bármilyen közéleti területen képtelen véleményt alkotni, állást foglalni
  • Nincs tekintettel másokra, magát helyezi a középpontba, minden létező tükröződő felületen magát nézegeti, bizonytalan, igényli a visszajelzést
  • Minden nyárra le akar fogyni, ezért gyakran vásárol lowcarb cuccokat, de emellett rendszeresen pizzát és csokit zabál, és hajlamos mások előtt hangosan célozgatni a saját testképére, megerősítést várva
  • Ritkán végez házimunkát, ezt általában szintén a szüleivel, vagy a barátjával végezteti el, vagy csak arra ügyel, hogy a rendetlen, koszos szoba/lakás ne látszódjon a képeken
  • Hangosan beszél, amikor a csoporttársai vannak körülötte, vihog, felhívja magára a figyelmet, hajlamos felnagyítani hétköznapi apróságokat, például, ha nem volt a kedvenc bagelje a szokott helyén
  • Fogalma sincs, mi az, amit adni tud a környezetének, társának, de igényli azt, hogy 0-24 kiszolgálják.
Ez egy bagel. Olyan, mint a fánk, csak drágább. - Forrás: Wikipédia



Ha egy mondatban össze akarnánk foglalni, akkor Berki Krisztián oldalának célközönsége a proli csajok a pesti, alacsony ponthatáros egyetemi szakokról. Elsősorban ők azok, akik irigylésre méltónak tartják ezt az életmódot, és szívesen nézegetnek nap mint nap luxusautókat, ékszereket, ruhákat, mint a jó élet szimbólumait - aki pedig a folyamat mögé lát, vagy tényleg sok pénze van, az jót nevet rajta. A tisztánlátásban és a nevetésben szeretnék nektek segíteni ezzel a poszttal; sok pénzt sajnos nem tudok nektek adni, de ha végigolvassátok, nem valószínű, hogy annyira vágyni fogtok rá.

Az egyik legfontosabb dolog, amit meg kell értenünk, hogy Berki Krisztián semmi újat, eredetit nem talált ki, ellentétben az azonos nevű tornásszal, akiről tornagyakorlatot neveztek el. Nem, a herevasalás sem hozzá köthető: hónapokkal az ominózus címlapfotó előtt George Clooney már ellőtte ezt a poént egy interjú során, és az általa gerjesztett inspiráció hatására kezdték el sztárok világszerte sebészekkel kivasaltatni a herezacskójukat. Berki egy termék, egy tárgy, amit reklámokon keresztül adnak el a fentebb részletezett közönségnek, de számukra is pont annyira értékesíthető, mint egy eldobható borotva. A nap nagy részében nem gondolnak rá, egyszer-egyszer használják, néha szembe jön reklámokon, de ennyit jelent, és nem többet. Mégis megveszik.

Nem véletlenül adtam ezt a címet a posztnak, hiszen Berki azért ennyire népszerű, mert az emberek azt gondolják, hogy bármit megvehet magának, bármit megtehet annak ellenére, hogy nem ért semmihez. Ez egy fontos tényező, hiszen, ha belegondolunk, a Berki heréjét vasaló sebész is bizonyára élhetne luxuséletet a fizetéséből, de ő egy tapasztalt orvos, akit a szakmájában elismernek, ez pedig a közönség számára nem vonzó, és nem is tudnak vele azonosulni. Ezek a lányok nem orvosok, vagy sebészek akarnak lenni, hanem valahogy azt a lifestyle-t élni, amit Berki, és éppen ez a lényeg, hogy ő valahogy éli ezt. Ez a kétely teszi vonzóvá a karakterét: a nézőnek fogalma sincs, hogy Berki milyen tevékenységben, szakmában jó, mégis jól mutat a képernyőn az élet, amit él. Ezáltal pedig ezek a lányok is elhihetik, hogy hiába alkalmatlanok bármilyen munkára, ezek a tárgyak, élmények őket is megilletik.

De mégis, honnan indult ez az ember? A több százezres rajongótábort egyértelműen a TV2 Édes Élet című műsorának köszönheti, viszont az életmódjához a televíziónak semmi köze.

Ez az ember mindent a Ferencvárosnak köszönhet.

Minden egyes nőt, autót, ékszert, tárgyat, programot, amit a képernyőn láttok, a 2000-es évekből átmentett pénzből fizeti, abból az időszakból, amikor ő volt a Fradi klubigazgatója, később pedig éveken át a labdarúgócsapat vezérigazgatója.

Berki Krisztiánt először a zöld-fehérek saját nevelésű kapusaként ismerhette meg a közönség. Első számú hálóőrnek túl béna volt, esélytelennek tartották, hogy tétmeccsen a Fradi kapujába engedjék, ezért ahelyett, hogy a cserepadot melegítette volna, inkább kölcsönadták rövid időszakokra több másik csapatnak. A Diósgyőr kapuját összesen három meccsen védte, ezen a három meccsen nyolc gólt kapott. (A Videotontól egy félidő alatt ötöt.) 2006-ban ,,sérülés miatt" lemondott a kapusposztról, befejezte játékoskarrierjét, a Fradit pedig vitatott körülmények között éppen abban a szezonban zárták ki az első osztályú focicsapatok közül. A zöld-fehérek bepánikolt vezetősége máig érthetetlen okból az akkor 26 éves Berki Krisztiánt felsőfokú végzettség, nyelvtudás, tapasztalat és bármiféle szakképesítés nélkül egyik napról a másikra a szakosztályok menedzselésével, majd röviddel később klubigazgatói poszttal bízta meg. A csapat sztárjátékosai, akikért a közönség rajongott, akiket a korábbi években ő irigykedve nézett a cserepadról, onnantól kezdve hirtelen az ő irányítása alá kerültek, ő lett a felettesük.

(Forrás: MTI)

Berkit utálták a Fradi-szurkolók. Rendszeresen követelték a távozását hangos bekiabálásokkal, transzparensekkel. Ők továbbra is a lúzer kapust látták benne, és nem értették, miért került ilyen fiatalon felelős pozícióba a csapat vezetésében. A zöld-fehéreknek ráadásul három év kellett, hogy visszajussanak az első osztályba. Berki igazgatása alatt a csapat javarészt a másodosztályban szenvedett, ez pedig egyáltalán nem tetszett a szurkolóknak, akik nem csak a meccsekkel voltak elégedetlenek, de hiányolták tőle az egyenes beszédet is. Erről az időszakról Berki nemrég azt mondta egy videóban, hogy huszonéves korában, igazgatóként végig hazudott, amikor kiállt a Fradi-szurkolók elé, és sikereket, bajnoki címet ígért nekik, ő is érezte, hogy ez az ő klubvezetése alatt lehetetlen lenne.

Huszonkilenc éves korában mondott le vezérigazgatói posztjáról, és távozott a Ferencvárostól, de innen már nem volt visszaút. Fradi-vezérként már volt elég pénze, ezalatt egynyári kalandba keveredett Oszter Sándor lányával, aztán néhány hónapot eltöltött Kapócs Zsóka mellett is, rendszeresen szerepelt az újságok címlapján további szépségkirálynők, modellek oldalán. Nem sokkal később megpróbálkozott egy másik másodosztályú focicsapat, a Vác menedzselésével is, de hazugságai, több tízmillió forintos csalásai kis híján csődbe vitték a Pest megyei csapatot, így rövid időn belül innen is távoznia kellett. Ekkorra már lefeküdt Regős Lilivel, jártak néhány hónapot Szabó Zsófival, akivel az ujjukra tetováltatták egymás nevét, és rendszeresen hírbe hozták más, fiatal, híres lányokkal.

Aztán jött a TV2.

A csatornánál azt gondolták, Hódi Pamela egy ideális karakter arra, hogy Berkivel kiegészülve egy olyan, fiatal lányoknak szóló esti műsort tudjanak gyártani, ami felveheti a versenyt az Éjjel-Nappal Budapesttel. Néhány hónappal később elindult az Édes Élet, amiről viszont beszélni akarok, az nem a műsor, hanem kettejük kapcsolata. Ezáltal megérthetjük Berki összes többi kapcsolatát, illetve a hasonló sztárpárokat is. 

A legfontosabb azt megérteni, hogy sem Hódi Pamela, sem a többiek nem voltak egyenlő felek a kapcsolatban. Eszközök voltak, kellékek, kirakatbabák, akik betöltenek egy nyilvános szerepet, aki a Berki és a csaja a műsoridő alatt, illetve a képeken. Mivel a közösségi média meghatározóbb, mint a tévé, Pamela ezt a szerepet egy percre sem vehette le, folyton maga elé kellett tartani ezt az álarcot, folyton kirakatbabáskodnia kellett, különben elveszítette volna azokat az inspirálódni vágyó fiatal lányokat, akik azért nyomták meg a gombot, hogy egy kirakatbabát nézegessenek. Ezeket a kislányokat minden egyes nap ki kell szolgálni a megfelelő posztokkal, különben, ha nem kapnak inspirációt, akkor elfelejtik az influencert, megunják, kikövetik. Ez iszonyú szorongást okozhat a hétköznapokban, folyton meg kell felelni, folyton úgy kell tenni, hogy szeressenek, folyton fennáll a veszélye, hogy valaki kövérnek, csúnyának, nem megfelelőnek fogja az illetőt gondolni, és erre az ilyen lányok fokozottan érzékenyek, hiszen mindent a visszajelzésért tesznek.

Vajon milyen hangulatban telhettek a közös programjaik? Milyen lehetett a közös kikapcsolódás? Te szívesen töltötted volna velük a szabadidődet? Nem a Starbucksban, vagy a bagelezőben, csak úgy, mondjuk, egymással szemben ülve, egy fotelban. Vajon jó társaság lehettek? Jobban érezted volna magad velük, mint a barátaiddal? Akik olvasták ezt, azoknak ismerős lehet a kérdés, ami itt is adja magát: ha beszorultak volna egy liftbe nyolc órán keresztül, lemerült telefonnal, vajon el tudták volna szórakoztatni egymást? Ők képesek örömet érezni olyan hétköznapi apróságok iránt, mint például, ha megszólal a kedvenc számuk a rádióban? Tudnak önfeledten viccelődni? Úgy viselkedni, mint amikor nem lát senki? Vajon képesek rá, és ha igen, van rá lehetőségük?

Azt gondolom, hogy ez az életmód ezzel a személyiséggel rengeteg féltékenységi balhéval, birtoklási vággyal jár. Adott a visszajelzésektől való függőség, adott egy labilis önkép, és adott a helyzet, hogy semmi olyat nem tudsz adni a férfinak, amit más lány ne tudna. Ez így együtt a rendszeres féltékenységi jelenetek melegágya, és se Pamelát, se a többieket ne féltsük attól, hogy visszafognák magukat, ha a vesztüket érzik. Ezt minden lány másképp nyilvánítja ki: van, aki sírógörcsöt kap, van, aki elhányja magát, van, akinek ilyenkor csak a kávé és a cigi esik jól, és hirtelen fogyásnak indul, és van, aki egyszerűen annyira felhergeli magát, hogy összeesik. Mivel szexet és a reklámoknak megfelelő testet más lány is ugyanúgy nyújtani tud, sőt, a tiltott gyümölcs mindig édesebb, ezért ezek a lányok gyakran bármit bevállalnak azért cserébe, hogy továbbra is a reflektorfényben maradjanak, és továbbra is ugyanezt az életmódot élhessék. Ami a szexuális aberrációkat illeti, a listának csak a fantáziátok szab határt - ha macskának kell beöltözni, mert az illető éppen arra gerjed, akkor macskának öltözik. Egy ilyen kapcsolatban a lány állandó versenykényszerben érzi magát a többi lánnyal szemben, olyan tekintetben, hogy szexibbnek kell lennie náluk.

Berki is csak egy eszköz volt. Hódi Pamela nevét szinte senki nem ismerte előtte, az ő háta, és a TV2 segítsége kellett ahhoz, hogy felkapaszkodhasson. Berki többször is azt mondta, hogy ő bármelyik nőt megkaphatja, viszont én úgy gondolom, hogy ezzel a karakterrel inkább leszűkítette azoknak a nőknek a halmazát, akiknek ő tetszhet. Azzal, hogy az elmúlt évtizedben több tucat fiatal, híres lánnyal lefeküdt, és azzal, hogy ezt a tárgyközpontú értékrendet közvetíti, kevés olyan lány maradt, akinek így is kellhet. Azzal, hogy azt állítja, hogy a nő egy eszköz, szintén lemondhat a lányok nagy részéről. Az olyan lányok közül, akiknek az autómárkák, a magamutogatás, a ruhák, luxustárgyak jelentik a life goalt, valóban sokat megkaphatna Berki, de ez csak egy kis része a lányoknak, még a fiatal korosztályban sem ők vannak többségben. Az én környezetemben nagyon kevés lánynak vannak ennyire primitív igényei, többen vannak azok, akik ennél az értékrendnél többre vágynak, nem tudnának érdekből egy ilyen kapcsolatot kialakítani - bár néhány hónapnál tovább még a hírességek közül is csak ketten viselték el ezt az embert. Tíz év alatt nem nagy teljesítmény.

Berki a látszólagos felelőtlenségét, és azt, hogy úgy tűnik, mint aki bármit megtehet, azokból a lájkolókból, azokból a nézőkből nyeri, akiket fent jellemeztem. Ezeket a kislányokat nem érdekli, hogy tizenvalahány éve garancia volt a vereségre, ha Berki Krisztián állt a kapuban - neki könnyű volt gólt lőni, ilyenkor a Diósgyőr mindig kikapott, a Fradiba pedig be se merték állítani. Ezeket a kislányokat nem érdekli az, hogy tizenvalahány éve a Ferencvárosnál embereket károsított meg, ebből vált milliomossá, és a csőd szélére juttatott egy másik focicsapatot is, akiknek tízmilliókkal tartozik. Az, hogy focistaként, szakvezetőként, vállalkozóként, férfiként, és apaként is megbukott, gyakorlatilag nincs olyan területe az életnek, ahol sikeres volt, senkit nem érdekel. Hiszen a lájkolóknak sincs. A lájkolókat az érdekli, amit a tévében és a Facebookon látnak most, ebben a pillanatban. Hogy ez a nagydarab, határozott szerepet játszó ember sikeresnek tűnik. Az önimádatot, a nárcizmust, a látszólagos luxust előzmények és következmények nélkül, amiket a szereplő nem magának köszönhet. Azt a lifestyle-t, hogy látszólag nem dolgozik semmit, nem ért semmihez, mégis megvásárolhat drága tárgyakat. Ezért imádják Berkit, hiszen amíg nézik, az is elvonja a figyelmet a nyomorult, Instagramon luxusnak álcázott életükről, arról, hogy ők sem köszönhetnek maguknak semmit, csak a szüleiknek, és számukra ez az életmód elérhetetlennek tűnik egyedül. Szükségük van hozzá egy saját Berkire, különben, ha egyedül maradnának, nem tudnának hasonló életmódot élni a gyakornok vagy a pályakezdő fizetésből. Nem tudnának autót bérelni, nem tudnának vásárolgatni, nem tudnának figyelmet, elismerést, irigységet kiváltani a többi gyűjtőegyetemen vegetáló basic bitchből, akiknek az igényei szintén nem tesznek túl a márkákon, a látványos tárgyakon. Egyedül nem tudnának úgy tűnni, mint akinek bárcsak a helyében lehetne a többi lány.

Miközben utánanéztem ennek az embernek, arra gondoltam, hogy mennyire jó, hogy én nem ilyen vagyok! Vajon szerették őt az elmúlt tíz-tizenkét évben önmagáért? Vagy csak használták? Vajon tényleg ő irányítja a környezetét? Vagy esetleg a környezete határozza meg őt? Berki sikere abban rejlik, hogy valójában nem mi nézzük őt, hanem ő nézi azokat a lányokat, akiket az elején jellemeztem, és megmutatja azokat a tárgyakat, szimbólumokat Facebookon, vagy Instán, amire ők vágynak. Ez mellé jöhet néha egy kis adományozás, kisállatok, babás fotók, és ennyi elég is, többre nincs szükség, a tömeg beéri ennyivel. Hol voltak mellőle a modellek és a szépségkirálynők, amikor a közönség kifütyülte sorozatban a harmadik vesztes meccs után, és a csapattársaitól kért kölcsön? Miért figyeltek fel rá pár év múlva? Hol voltak akkor, amikor az általa vezetett csapat a másodosztályban vergődött, és a szurkolók szívük szerint vascsövekkel kergették volna el? Vajon most, ebben a pillanatban, vagy a jövőben bármikor tudna olyan párkapcsolatot kialakítani, amiben nem játszik szerepet az érdek? Vajon egy korabeli, tapasztalt, 40 körüli nő komolyan tudná venni ezt az embert, vagy inkább átmenne az út másik oldalára, ha szembejönne vele? Üzletemberek már régen nem veszik komolyan, jelenleg pedig egy olyan nővel jár, aki hét éve figyelt fel rá a szépségkirálynő-választás döntőjén, még 19 évesen. Úgy tűnik, éppen egy posztmodern teenage dream valóra váltása van kibontakozóban.

Vajon boldogok? Több százezren úgy gondolják, igen. Azt egyáltalán nem bánom, hogy egymást használják, az viszont dühít, hogy mentális beteg szüleik magamutogatásának egy óvodás kislány is nap mint nap áldozatául esik. Az ő lelke is felismerhetetlenre fog torzulni, mire felfogja, hogyan is nőtt fel. Hogy ő is csak egy színpadi kellék volt. Egy fegyver a lájkvadászatban, egy eszköz magatehetetlen, életképtelen húszéves lányok figyelméért. Egy kislány, akit megcsináltak, otthagytak, aztán eljátszották, hogy szeretik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

40 gondolat zárásként

Kedves olvasóim! Ez az utolsó bejegyzés, amit a blogon olvashattok, és az első, amivel szembetalálja magát, aki a zárás után idelátog...